Mededelingen plaatsen op je SharePoint site
Het is handig om op je voorpagina van je SharePoint site een soort mededelingenbord te maken. Iedereen die op de site komt ziet dan ook meteen de laatste mededelingen. Zo kun je standaard via de optie app toevoegen een standaard aankondigingen app toevoegen. Ook zijn er vanuit de store verschillende apps te downloaden om je mededelingen te plaatsen op je site.
Ik heb er echter voor gekozen om zelf met een nieuwe lijst zelf een mededelingen bord te maken. Hieronder is een voorbeeld te zien van mijn mededelingenbord op de portal van onze school
Ik heb gekozen voor de volgende mogelijkheden:
- De mededelingen zijn in verschillende categorieën te plaatsen.
- Mededelingen verdwijnen na de verloopdatum
- Ik zou eventueel mededelingen per doelgroep kunnen instellen.
Zoals hierboven geschreven ben ik begonnen met een lege lijst. In deze lijst heb ik een aantal kolommen aangemaakt.
|
Dit is de standaard titel kolom die automatisch wordt gegenereerd bij het maken van een lijst. |
|
Hier kun je een korte omschrijving van je bericht/mededeling kwijt. |
|
Spreekt voor zich. Hier kun je je mededeling kwijt. |
|
Dit is een datumveld. Je kan hier straks een datum opgeven wanneer de mededeling verloopt. |
|
Via dit keuzeveld kun je aangeven in welke categorie je mededeling moet komen. |
|
Eventueel kun je de standaardkolom toevoegen. Zo kun je je mededelingen straks per doelgroep laten zien. |
Op dit moment is het mogelijk om je informatie nu netjes in een lijst te noteren. De volgende stap is om de informatie netjes op de voorpagina te plaatsen. Het tonen van de informatie uit de lijst mededelingen heb ik gedaan dmv een inhoudsquery. Een inhoudsquery is erg handig om informatie uit bv een lijst netjes in kolommen op je site te tonen. Voeg op de voorpagina vanuit de webonderdelen een inhoudsquery toe. Klik rechtsboven in de app op het pijltje en kies voor bewerken.
Je ziet nu rechts het onderstaan schermpje komen.
We gaan nu de verschillende onderdelen (Query en Presentatie) langs om de juiste gegevens in te voeren om het mededelingen scherm te tonen zoals hierboven al te zien was.
-
Query
Bij Bron moet je de lijst selecteren. Kies het derde bolletje. Kies bij bladeren voor de juiste lijst.
Wil je gebruikmaken van de doelgroepen zet dan een vinkje bij Doelgroepenfilter toepassen.Het volgende dat je moet aanpassen zijn de Extra filters. Hier kun je instellen dat bepaalde items verdwijnen na een bepaalde datum. Zie voor de juiste gegevens het voorbeeld hieronder. Hier is de naam Verloopt de kolom Verloopt.
Presentatie
* Bij Groeperen en sorteren kun je ervoor zorgen dat mededelingen per onderwerp worden gegroepeerd. Bij Items groeperen op: Kies je voor de kolom Onderwerp. Je kan deze kolommen nu in alfabetische volgorde tonen. Zoals in mijn bovenstaande voorbeeld heb ik de onderwerpen ook genummerd. Zo heb ik door de nummers ervoor gezorgd dat de kolommen op basis van het nummer worden gesorteerd.
Aan de hand van het aantal onderwerpen geef je aan hoeveel kolommen je wil zien.
Om ervoor te zorgen dat de nieuwste mededeling altijd bovenaan in de lijst komt te staan heb ik ervoor gekozen om bij Items sorteren op: te kiezen voor gewijzigd. En de gegevens te tonen in aflopende volgorde.
Als laatste kun je aangeven of je het aantal weer te geven items wil beperken.
* Stijlen. Hier geef je aan hoe je je informatie wil tonen. Kies bij Groepsstijl: voor gestreept en bij Itemstijl: voor Titel en beschrijving.
* Bij Velden om weer te geven geef je aan welke velden van je lijst je als eerste zou willen tonen bij de titel en beschrijving. Bij Titel kun je de naam van de kolom Titel invullen en bij beschrijving de titel van de kolom Korte omschrijving.
Als je nu klikt op OK dan keer je terug naar je pagina met als het goed is een gevuld mededelingenscherm.
Ik heb zelf om alles helemaal af te maken nog een knop gemaakt met Item invoegen Via een hyperlink achter deze knop kom ik meteen op de item invoegen pagina van deze lijst.