Lync instellen voor gebruik met mensen binnen en buiten je omgeving
Maak je gebruik van Office365 en heb je je geregistreerd voor het A2 plan, dan mag je ook gratis gebruik maken van Lync.
Wat kun je met Lync?
- Je kan onderling chatten
- Je kan contact maken met mensen buiten je netwerk
- Je kan Skype contacten eenvoudig toevoegen
- Je kan met beeld en geluid werken
- Je kan je bureaublad delen
- Je kan samenwerken op een whiteboard
- Binnen je omgeving kun je snel zien of iemand aanwezig is
Voor je hier goed mee kan werken moet je nog wel een aantal zaken regelen.
Je moet als eerste zorgen dat bij je hosting partij de juiste DNS gegevens worden doorgevoerd.
De juiste gegevens kun je op je office365 portal vinden.
Je gaat naar het onderdeel domeinen. Je vinkt het rondje aan voor welk domein je de gegevens wil opvragen. Je klikt op DNS instellingen weergeven.
Vouw nu het onderdeel DNS-records weergeven open.
Onder Lync online kun je nu de juiste gegevens vinden die je moet doorgeven aan de hostingpartij.
Het kan enige tijd duren voordat deze gegevens goed zijn doorgevoerd. Vanaf dit moment is het mogelijk om Lync binnen je omgeving te gebruiken.
Wil je nu contact maken met mensen buiten je omgeving of wil je Skype-contacten toevoegen dan moet je op een andere plek nog wat wijzigen.
Ga hiervoor eerst via Beheerder boven in je scherm naar Lync.
Je komt in het Lync beheercentrum. Kies nu links voor organisatie en dan het tweede tabblad externe communicatie.
Zoals je ziet staat de externe toegang nu op volledig uitschakelen. Je kan nu kiezen om alleen geaccepteerde domeinen toe te laten, of je kan domeinen blokkeren.
Daaronder staat het volgende stukje.
Door hier een vinkje te plaatsen kun je ook eenvoudig Skype-contacten toevoegen aan je Lync omgeving.
Na alles te hebben aangepast kan het nog even duren voordat alles verwerkt is, maar dan kun je optimaal gebruikmaken van je Lync-omgeving.