Hoe kun je instellen om mail namens iemand te verzenden.

Na de migratie naar de nieuwste versie van Office365 kunnen beheerders een aantal zaken veel eenvoudiger instellen. Voorheen was het erg lastig om in te stellen dat je namens of als iemand wilde mailen. Alleen met Powershell was dit in te stellen. Voor een gewone beheerder werd dit al meteen een stap teveel.

Sinds de migratie zijn deze instellingen een heel stuk makkelijker te vinden. Je gaat in het Exchange beheer gedeelte als eerste naar de mailbox namens wie je zou willen mailen. Dan kun je de instellingen van die mailbox openen zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien heb je nu 3 opties. Je kan personen toevoegen bij de optie verzenden als, Verzenden namens of Volledige toegang.

mail verzenden

Zo is het bv. mogelijk om een algemeen mailadres leerlingadministratie te maken. Je kan nu bij Verzenden namens een aantal gebruikers toevoegen. Deze gebruikers kunnen nu ook mail verzenden namens leerlingadministratie.

Door bij de optie Volledige toegang iemand toe te voegen kan  die gebruiker de mailbox leerlingadministratie toevoegen aan zijn omgeving.

Zo hoef je bij algemene mailadressen alleen op deze plek gebruikers aan te passen die er gebruik van mogen maken.

Stel, ik heb de functie ingesteld om namens een bepaald mailadres de mail te versturen. Hoe kan ik dit regelen in mijn webmail?
Ingelogd in mijn webmail staat standaard je eigen naam bij het Van: adres Er staat wel een pijltje naast van, maar als je daarop klikt dan staat daar ook nog steeds alleen jouw mailadres.
De eerste keer moet je je eigen mailadres verwijderen en daar het mailadres typen namens wie je de mail wil versturen. Na het typen van het mailadres kun je op verzenden klikken. Als de rechten goed staan zal de mail worden verzonden.
Nu het eenmaal gelukt is zul je de volgende keer zien dat als je op het pijltje naast Van klikt het tweede mailadres is toegevoegd.

 

Verzenden als

Heb je jezelf volledige toegang gegeven tot die mailbox dan kun je de mailbox ook toevoegen aan je webmail.
Als je ingelogd bent in je mail klik je met je rechter muistoets op je naam en kies voor Gedeelde map toevoegen.

mailbox

Vul hier nu bijvoorbeeld leerlingadministratie in.
Als alle rechten goed staan heb je onderaan een nieuwe mailbox erbij gekregen van dat toegevoegde mailadres. Het doorvoeren van de rechten op zo’n mailbox kan soms even duren. Dus het kan zijn dat het niet meteen lukt om een mailbox meteen toe te voegen.

(Visited 8.517 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.